Famílies – Excursió al santuari de Sant Salvador de les Espases i les Roques de l’Afrau (Baix Llobregat) – 24/03/2019

93a sortida del Grup de Muntanya en Família, el diumenge 24 de març de 2019, en un contrafort muntanyós que sempre es deixa de banda a causa de la proximitat del massís de Montserrat, a l’altra banda del Llobregat, però que té molts atractius evidents. Hem estat 43 excursionistes (dels quals 19 menors).

Hem sortit de Vilanova i hem anat directament al bar del Restaurant Cal Felip, a Olesa de Montserrat, per esmorzar-hi còmodament asseguts a la terrasseta exterior. Quan ja ha arribat tothom, ens hem desplaçat pocs quilòmetres fins a l’arrencada de la pista de la Puda, on hem aparcat els vehicles.

Avui hem tingut la col·laboració de la Maria, estudiant en pràctiques a la Talaia, que ens ha ajudat a guiar el grup. Abans d’iniciar la caminada, hem repartit una manta d’emergència a tots els participants i, fet un petit brífing, hem avançat per un tram de la pista i aviat ens hem desviat per un sender pujador i senyalitzat que passava per sobre un túnel de la línia de ferrocarril de Manresa i anava seguint el torrent de l’Afrau per dins d’una obaga d’alzines i molt de marfull florit. De seguida ja hem vist les Espases de Baix o Agulles del Petintó, unes agulles punxegudes de conglomerat situades sobre el camí i, al capdamunt de la vall, l’esperó muntanyós amb el santuari al cim.

Quan hem travessat el torrent, ens hem parat per treure’ns una capa de roba, que començava a fer calor, i hem tornat una altra vegada a la riba esquerra per continuar amunt, per sota les Espases de Baix, sempre guanyant alçada. Al cap d’una estona hem arribat a un eixamplament de la vall i hem fet una parada de reagrupament perquè tothom anés arribant. L’hem aprofitada per posar-nos crema i fer un glop d’aigua.

Hem travessat el torrent de l’Afrau, que baixava de la vall ampla i frondosa entre les Roques de l’Afrau i el puig Cendrós, i hem anat guanyant alçada per un terreny de margues vermelloses sota la vertical del santuari, sempre amunt, fins a un collet ample. Ens hem anat creuant amb una bona colla d’escoltes que baixaven de Sant Salvador, on havien passat la nit. A partir d’aquest coll, amb caloreta i suant de valent, hem començat a fer llaçades que ens han fet guanyar altitud ràpidament fins a la capella de Sant Salvador, feta dins de la roca, amb una imatge de la Moreneta a l’interior. I amb quatre gambades més, hem arribat a la placeta del santuari de Sant Salvador de les Espases, que té una preciosa vista cap a la muntanya de Montserrat. Hem trobat la capella oberta i també força gent entrant i sortint de l’aixopluc que hi ha al costat de l’esglesiola.

Hem pogut comprar begudes fresques perquè els cuidadors del santuari tenien obert. Calia entrar a l’aixopluc, passar per una porteta i baixar unes escales fins a un menjador on venien els refrescos.

Una part del grup hem continuat per la carena i una obaga agradable fins al coll de Bram, i en aquest punt hem pres un sender també molt obac, amb un alzinar atapeït, molsa i moltes flors d’herba fetgera i violetes de bosc. En un collet, hem pres la carena cap a ponent i hem fet petits desnivells fins al cim de les Roques de l’Afrau, a 452 metres, des d’on es veia molt avall l’esperós rocallós on estava instal·lat el santuari.

Un cop tots reunits de nou al santuari, ens hem instal·lat a les dues llargues taules de l’aixopluc on hem fet un dinar molt animat. Després, a la placeta exterior, hem fet un taller de mantes d’emergència, amb la col·laboració voluntària d’alguns dels nostres nens i nenes que s’han deixat embolicar amb els plàstics daurats i platejats.

I després hem desfet el camí de pujada seguint el torrent de l’Afrau, per sota les Espases de Baix, fins a la pista de la Puda. Hem tornat al bar de Cal Felip per fer-hi un cafè i, amb calma, tornar cap a Vilanova.

Properament podreu veure’n l’ÀLBUM FOTOGRÀFIC.