Famílies – De Sau a Tavertet (Collsacabra) – 24/09/2017

75a sortida del Grup de Muntanya en Família. Hem tornat cap al Collsacabra, concretament al pantà de Sau, des del qual hem pujat fins a Tavertet superant els cingles tan característics d’aquesta zona. Ha estat el diumenge 24 de setembre de 2017 i hem estat 44 excursionistes (19 menors).

Hem sortit de Vilanova a les vuit del matí i cap a les deu tocades ja érem a l’àrea d’esplai del pantà de Sau, on hem arribat per la pista que travessa la presa del pantà, continua per l’hostal La Riba i pel Club Nàutic Vic-Sau. Hem esmorzat a l’àrea de lleure i després d’una breu explicació hem iniciat el camí de les Places Carboneres per un bosc de roures i alzines.

Aviat hem arribat a un dels primers objectius del dia: la Domus del Pi, una antiga construcció defensiva bastida damunt d’un turó avançat cap a la vall. En aquest punt hem iniciat pròpiament el sender de les Places Carboneres i hem arribat a la primera placeta, equipada amb un plafó explicatiu de la tasca dels antics carboners i una pila de llenya al mig. Jordi Martí ha explicat com treballaven aquests antics operaris que transformaven la fusta de les alzines i els roures en carbó. Tot seguit hem continuat pel sender, que anava avançant per dins d’un alzinar, per sota les cingleres i travessant fins a dotze placetes carboneres.

Una pista més ampla ens ha dut a una cruïlla on hem enllaçat amb el GR 2, provinent de l’hostal La Riba. El grup de l’Opció Menuts ha pres el GR de cara amunt i arran dels prats del mas Nou ha anat guanyant alçada per dins del bosc, seguint els senyals blancs i vermells que anaven buscant les graonades del terreny per assolir el peu de les cingleres i, més amunt, per un sender estret, pujar fins l’altiplà i el poble de Tavertet.

El grup de l’Opció General, en canvi, s’ha esmunyit per un sender estret que anava guanyant alçada en diagonal cap a la canal del Castell, que han acabat pujant fent nombroses ziga-zagues pel costat de les cingleres primer rogenques i més amunt blanquinoses. La sorpresa ha estat trobar un antic vehicle estimbat al mig de la canal i totalment aixafat per les roques. Assolit l’altiplà, el grup ha anat pel costat de la masia del Castell fins a un mirador abocat sobre el pantà de Sau, les Guilleries i el Montseny. Després han caminat per l’altiplà fins arribar a Tavertet, on han retrobat el grup de l’Opció Menuts.

Com que feia força calor i al mirador del Pla de cal Xicot on preteníem dinar no hi havia gaire ombres, hem optat per entrar al poble, de cases antigues i molt ben cuidades, i ens hem instal·lat a la plaça Major, equipada amb bancs, pedrissos i arbres que hi feien molta ombra. Després de dinar han arribat dues de les famílies que havien tingut pana amb el cotxe i mentre els nens i nenes jugaven per la plaça i per tot el poble, alguns hem fet la becaina, altres hem visitat l’església de Sant Cristòfol, de nau central romànica i nau lateral gòtica (els bancs de l’església tenien el nom de cada família pintat al respatller), i també hi ha hagut força visites a un dels bars del poble, per fer-hi cafès i menjar gelats.

En acabat, ens hem fet una foto de grup davant l’església i una altra al mirador del Pla de cal Xicot, presidit per una gran estelada, i hem tirat avall seguint el recorregut del GR. Hem anat baixant per l’itinerari que ha fet de pujada l’Opció Menuts, de vegades a tocar de les roques abalmades de la cinglera, molt espectaculars.

Quan hem arribat a la cruïlla amb el sender de la canal del Castell d’aquest matí, hem deixat el GR i hem pres el sender de les Places Carboneres, però el tram inferior que encara no havíem fet i que ens ha retornat directament a l’àrea d’esplai, al peu del pantà de Sau, on hem donat per finalitzada aquesta fantàstica excursió d’avui pels cingles del Collsacabra.

Podeu veure’n fotografies si cliqueu aquest enllaç.